Sygn. akt III CZP 74/22
UCHWAŁA
Dnia 27 kwietnia 2022 r.
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Władysław Pawlak (przewodniczący, sprawozdawca)
SSN Agnieszka Piotrowska
SSN Marta Romańska
w sprawie z wniosku [...] Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego Aktywów Niepublicznych
o wpisanie zmian,
po rozstrzygnięciu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Cywilnej
w dniu 27 kwietnia 2022 r.,
zagadnienia prawnego
przedstawionego przez Sąd Apelacyjny w [...]
postanowieniem z dnia 20 stycznia 2021 r., sygn. akt VI ACa [...],
„Czy w ramach przewidzianej, w art. 68 ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 roku o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, reprezentacji funduszu inwestycyjnego przez depozytariusza, zawarte w art. 68 ust. 3 cyt. wyżej ustawy, uprawnienie depozytariusza do dokonania zmiany statutu funduszu, w zakresie o którym mowa w art. 18 ust. 2 pkt 2 tejże ustawy, ma charakter wyjątkowy i nie podlega ono wykładni rozszerzającej, czy też depozytariusz może również w innych przypadkach dokonać zmiany statutu funduszu inwestycyjnego w celu ochrony interesów uczestników funduszu?"
podjął uchwałę:
Depozytariusz, działający na podstawie art. 68 ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (jedn. tekst: Dz. U. z 2021 r., poz. 605), jest uprawniony do zmiany statutu reprezentowanego funduszu inwestycyjnego tylko w zakresie wynikającym z art. 68 ust. 3 zd. 1 w związku z art. 18 ust. 2 pkt 2 tej ustawy; nie może dokonać zmiany tego statutu co do czasu trwania reprezentowanego funduszu inwestycyjnego.
UZASADNIENIE
Postanowieniem z dnia 13 grudnia 2019 r. Sąd Okręgowy w W. oddalił wniosek [...] Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego Aktywów Niepublicznych (reprezentowany wówczas przez [...] Bank […] S.A. w W.) o wpisanie do rejestru funduszy inwestycyjnych - na podstawie aktu notarialnego z dnia 29 sierpnia 2019 r. obejmującego uchwałę [...] Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego Aktywów Niepublicznych w przedmiocie zmiany statutu - zmiany w zakresie czasu, na jaki został utworzony [...] Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego Aktywów Niepublicznych z dotychczasowej daty 30 sierpnia 2019 r. na datę 20 listopada 2019 r.
W uzasadnieniu Sąd pierwszej instancji wskazał, że [...] Bank […] S.A. w W., działając jako depozytariusz wnioskodawcy [...] Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego Aktywów Niepublicznych, w nawiązaniu do decyzji Komisji Nadzoru Finansowego (dalej: „KNF”) z dnia 20 sierpnia 2019 r. cofającej Towarzystwu Funduszy Inwestycyjnych [...], który był organem wnioskodawcy, zezwolenie na wykonywanie działalności polegającej na zarządzaniu funduszami inwestycyjnymi, dokonał powołanym aktem notarialnym z dnia 29 sierpnia 2019 r. zmiany zapisów statutu wnioskodawcy, w ten sposób, że zgodnie z wolą inwestora posiadającego wszystkie certyfikaty inwestycyjne Funduszu doszło do przedłużenia czasu trwania Funduszu do 20 listopada 2019 r.
Zdaniem Sądu pierwszej instancji, w świetle art. 68 ust. 3 w zw. z art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (jedn. tekst: Dz. U. z 2021 r. poz. 605; dalej: „u.f.i.”) depozytariusz nie był uprawniony do dokonania wnioskowanych zmian statutu wnioskodawcy.
Przy rozpoznaniu apelacji wnioskodawcy (w imieniu którego występuje Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych [...] S.A. w B., jako nowy organ wnioskodawcy), Sąd Apelacyjny w […] powziął wątpliwości, które wyraził w przedstawionym do rozstrzygnięcia Sądowi Najwyższemu pytaniu prawnym. W ocenie Sądu drugiej instancji istota sporu w tej sprawie sprowadza się do rozstrzygnięcia kwestii, czy w ramach przyznanego depozytariuszowi prawa do reprezentowania funduszu inwestycyjnego, w sytuacji gdy doszło do cofnięcia zezwolenia towarzystwu funduszy inwestycyjnych na wykonywanie działalności, przepis art. 68 ust. 3 u.f.i. ustanawia niepodlegające wykładni rozszerzającej kompetencje depozytariusza w zakresie dokonywania zmian w statucie funduszu inwestycyjnego, wyłącznie tych, o których mowa w art. 18 ust. 2 pkt 2 u.f.i. tak, jak to przyjął Sąd pierwszej instancji, czy też depozytariusz może również przeprowadzić inne zmiany ukierunkowane na uwzględnienie interesu uczestników funduszu inwestycyjnego, działając z zachowaniem należytej staranności, o czym stanowi art. 68 ust. 6 u.f.i. Zdaniem Sądu odwoławczego druga koncepcja, przeciwstawna do poglądu zaprezentowanego przez Sąd pierwszej instancji, pozostaje w zgodzie z intencją ustawodawcy, który stawia depozytariuszowi zasadnicze zadanie, tj. znalezienie w ciągu 3 miesięcy, licząc od dnia wydania przez KNF decyzji o cofnięciu towarzystwu funduszy inwestycyjnych (organowi funduszu inwestycyjnego) zezwolenia na wykonywanie działalności, nowego towarzystwa funduszy inwestycyjnych, które przejmie zarządzanie funduszem inwestycyjnym, a w razie niepowodzenia takiego przedsięwzięcia fundusz ulega rozwiązaniu, co godzi w interesy uczestników funduszu. Postulat wydłużenia czasu trwania [...] Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego Aktywów Niepublicznych zgłosił jedyny jego uczestnik C. [...] Limited z siedzibą w L., po to, aby nie dopuścić do likwidacji wnioskodawcy. Pozytywną reakcję depozytariusza na to wystąpienie, w ocenie Sądu drugiej instancji, można byłoby potraktować jako czynność o charakterze zachowawczym niezbędną do realizacji nadrzędnego celu, tj. znalezienia dla wnioskodawcy nowego towarzystwa funduszy inwestycyjnych, która nie wkracza w sferę „zarządzania” funduszem inwestycyjnym, lecz mieści się w pojęciu reprezentacji funduszu inwestycyjnego, w rozumieniu art. 68 ust. 1 u.f.i.
Sąd Najwyższy zważył, co następuje:
W celu rozstrzygnięcia przedstawionego zagadnienia prawnego należy w pierwszej kolejności wyjaśnić status i charakter prawny funduszu inwestycyjnego, towarzystwa funduszy inwestycyjnych i depozytariusza funduszu inwestycyjnego oraz zakres ich normatywnych kompetencji.
Fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych w określone w ustawie z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych, papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe (art. 3 ust. 1 u.f.i.). Fundusz inwestycyjny może prowadzić działalność jako: 1) fundusz inwestycyjny otwarty albo 2) alternatywny fundusz inwestycyjny: specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty albo fundusz inwestycyjny zamknięty (art. 3 ust. 4 u.f.i.; szczegółowa regulacja funduszy inwestycyjnych zamkniętych jest zawarta w art. 117 i n. u.f.i., natomiast funduszy aktywów niepublicznych w art. 196 ust. 1 i n. u.f.i.); może jeszcze występować alternatywna spółka inwestycyjna, która jest alternatywnym funduszem inwestycyjnym, innym niż określony w art. 3 ust. 4 pkt 2 u.f.i. (art. 8a ust. 1 u.f.i.). Uczestnikami funduszu inwestycyjnego są osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej o przymiotach szczegółowo opisanych w art. 6 ust. 1 u.f.i. (w odniesieniu do alternatywnej spółki inwestycyjnej są to inwestorzy posiadający prawa uczestnictwa tej spółki - art. 8c ust. 1 u.f.i.) Uczestnicy funduszu inwestycyjnego nie odpowiadają za jego zobowiązania (art. 6 ust. 3 u.f.i.).
Organem funduszu inwestycyjnego jest towarzystwo funduszy inwestycyjnych, które tworzy ten fundusz, zarządza nim i reprezentuje go w stosunkach z osobami trzecimi (art. 4 ust. 1 i 2 u.f.i.). Jak stanowi art. 38 ust. 1 u.f.i. towarzystwem funduszy inwestycyjnych może być wyłącznie spółka akcyjna z siedzibą na terytorium RP, która uzyskała zezwolenie KNF na wykonywanie działalności, o której stanowi art. 45 ust. 1 u.f.i. Przedmiotem działalności towarzystwa funduszy inwestycyjnych jest wyłącznie tworzenie funduszy inwestycyjnych otwartych lub funduszy zagranicznych, zarządzania nimi, w tym pośrednictwo w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa, reprezentowanie ich wobec osób trzecich oraz zarządzanie zbiorczym portfelem papierów wartościowych, a za zezwoleniem KNF towarzystwo może rozszerzyć przedmiot działalności o tworzenie specjalistycznych funduszy inwestycyjnych otwartych i funduszy inwestycyjnych zamkniętych (art. 45 ust. 1 i 1a u.f.i.).
Utworzenie funduszu inwestycyjnego wymaga m.in.: nadania funduszowi inwestycyjnemu statutu przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych; zawarcia przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych z depozytariuszem umowy o wykonywanie funkcji depozytariusza funduszu inwestycyjnego; wydania zezwolenia przez KNF; wpisania funduszu inwestycyjnego do rejestru funduszy inwestycyjnych (art. 15 ust. 1 u.f.i.). Statut funduszu inwestycyjnego, który sporządza się w formie aktu notarialnego, określa m.in.: nazwę i rodzaj funduszu inwestycyjnego; firmę, siedzibę i adres towarzystwa; organy funduszu inwestycyjnego i sposób jego reprezentacji; zasady i tryb działania zgromadzenia uczestników funduszu inwestycyjnego - w przypadku funduszu inwestycyjnego otwartego oraz specjalistycznego funduszu inwestycyjnego, a także czas trwania funduszu inwestycyjnego, jeżeli jest ograniczony (art. 18 ust. 1 i 2 u.f.i.; w tym kontekście, z perspektywy art. 228a u.f.i., nie sposób przyjąć, aby określenie czasu trwania funduszu było niezgodne z przepisami ustawy). Wydając zezwolenie na utworzenie funduszu inwestycyjnego, KNF zatwierdza statut funduszu inwestycyjnego oraz wybór depozytariusza tego funduszu (art. 23 ust. 3 u.f.i.). W zakresie nie uregulowanym w ustawie o funduszach inwestycyjnych do towarzystw stosuje się przepisy kodeksu spółek handlowych (art. 39 ust. 2 u.f.i.).
Z kolei depozytariusz funduszu inwestycyjnego wykonuje ustawowe obowiązki, w szczególności polegające na przechowywaniu aktywów oraz prowadzeniu rejestru aktywów funduszu inwestycyjnego, a także na zapewnieniu właściwego monitorowania przepływu środków pieniężnych funduszu inwestycyjnego. Przy wykonywaniu swoich obowiązków depozytariusz jest obowiązany działać w sposób rzetelny, dochowując najwyższej staranności wynikającej z profesjonalnego charakteru prowadzonej działalności, a także zgodnie z zasadami uczciwego obrotu (art. 9 u.f.i.). Ustanowienie depozytariusza funduszu inwestycyjnego następuje w drodze zawartej z nim przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych pisemnej umowy o wykonywaniu tej funkcji (art. 71 ust. 1 u.f.i.). Depozytariusz zapewnia zgodne z prawem i statutem wykonywanie obowiązków funduszu, co najmniej przez kontrolę czynności faktycznych i prawnych dokonywanych przez fundusz oraz nadzorowanie doprowadzenia do zgodności tych czynności z prawem i statutem funduszu (art. 71 ust. 3 u.f.i.). Jest obowiązany także do wykonywania poleceń funduszu inwestycyjnego, chyba że są sprzeczne z prawem lub statutem funduszu inwestycyjnego (art. 72 ust. 1 pkt 9 u.f.i.). Doprecyzowanie wynikających z umowy obowiązków kontrolnych i nadzorczych depozytariusza zawiera art. 72 u.f.i.
Przy wykonywaniu swoich zadań depozytariusz funduszu inwestycyjnego i towarzystwo funduszy inwestycyjnych działają niezależnie i w interesie odpowiednio uczestników funduszu inwestycyjnego i inwestorów alternatywnej spółki inwestycyjnej (art. 10 u.f.i.; por. też art. 73 u.f.i.). Zgodnie z art. 72a ust. 1 i 2 u.f.i. depozytariusz jest obowiązany do wytoczenia powództwa na rzecz uczestników funduszu inwestycyjnego - na ich wniosek - przeciwko towarzystwu funduszy inwestycyjnych z tytułu szkody spowodowanej niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem obowiązków w zakresie zarządzania funduszem i jego reprezentacji. Jak stanowi art. 75 ust. 1 i 2 u.f.i. depozytariusz odpowiada za szkody spowodowane niewykonaniem lub nienależytym wykonywaniem obowiązków określonych w art. 72 ust. 1 i art. 72a, a także odpowiada wobec funduszu inwestycyjnego za utratę instrumentów finansowych, o których mowa w art. 72b ust. 1 i 2 u.f.i.; uczestnicy funduszu mogą dochodzić roszczeń od depozytariusza bezpośrednio lub po udzieleniu towarzystwu funduszy inwestycyjnych pełnomocnictwa za jego pośrednictwem (art. 75 ust. 6 u.f.i.). Ponadto w ramach normatywnych obowiązków depozytariusz jest likwidatorem funduszu inwestycyjnego (art. 248 ust. 1 u.f.i.).
Szczególna funkcja i obowiązki depozytariusza - niezależne o tych określonych w art. 72 u.f.i., co wynika z art. 68 ust. 7 u.f.i., który stanowi wyraźnie, że depozytariusz funduszu inwestycyjnego w okresie wykonywania funkcji reprezentanta funduszu inwestycyjnego określonej w art. 68 ust. 1 lub 1c u.f.i., obowiązany jest do jej oddzielenia pod względem organizacyjnym i technicznym od wykonywania funkcji depozytariusza, o której mowa w art. 72 u.f.i. - powstają w razie wydania przez KNF decyzji cofającej zezwolenie na wykonywanie działalności przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych.
Zgodnie z art. 68 ust. 1-3 u.f.i. od dnia wydania decyzji o cofnięciu zezwolenia na wykonywanie działalności przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych lub od dnia wygaśnięcia takiego zezwolenia fundusz inwestycyjny jest reprezentowany przez depozytariusza, w tym także w przypadku cofnięcia zezwolenia na zarządzanie alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, z zastrzeżeniem art. 68a (który w tej sprawie nie ma zastosowania). W tym czasie fundusz inwestycyjny nie zbywa i nie odkupuje jednostek uczestnictwa ani nie emituje oraz nie wykupuje certyfikatów inwestycyjnych. Fundusz inwestycyjny ulega rozwiązaniu, jeżeli w terminie 3 miesięcy od dnia wydania decyzji o cofnięciu zezwolenia lub od dnia wygaśnięcia zezwolenia inne towarzystwo funduszy inwestycyjnych nie przejmie zarządzania tym funduszem inwestycyjnym. Przejęcie zarządzania funduszem inwestycyjnym przez inne towarzystwo wymaga dokonania przez depozytariusza zmiany statutu funduszu inwestycyjnego przejmowanego, w zakresie, o którym mowa w art. 18 ust. 2 pkt 2 u.f.i. (tj. w zakresie firmy, siedziby i adresu towarzystwa funduszy inwestycyjnych). Towarzystwo przejmujące zarządzanie funduszem inwestycyjnym wstępuje w prawa i obowiązki organu tego funduszu z chwilą wejścia w życie zmian statutu w zakresie, o którym stanowi art. 18 ust. 2 pkt 2 u.f.i.
Depozytariusz, reprezentując fundusz inwestycyjny (do czasu przejęcia zarządzania funduszem inwestycyjnym przez inne towarzystwo funduszy inwestycyjnych), jest obowiązany do wykonywania czynności związanych z reprezentacją funduszu inwestycyjnego z zachowaniem należytej staranności oraz z uwzględnieniem interesu uczestników funduszu, w tym do niezwłocznego przejęcia dokumentów oraz innych nośników informacji dotyczących funduszu inwestycyjnego od towarzystwa funduszy inwestycyjnych lub innych podmiotów, w których posiadaniu takie dokumenty lub nośniki informacji się znajdują, do podejmowania wszystkich niezbędnych czynności mających na celu ściągnięcie należności funduszu inwestycyjnego i zaspokojenie jego zobowiązań względem uczestników funduszu inwestycyjnego lub innego funduszu inwestycyjnego oraz do zapewnienia, aby fundusz inwestycyjny realizował w terminie zlecenia odkupienia jednostek uczestnictwa albo wykupu certyfikatów inwestycyjnych, o ile nastąpiło wznowienie odkupywania jednostek uczestnictwa funduszu lub została podjęta decyzja o wykupie certyfikatów inwestycyjnych (art. 68 ust. 6 u.f.i.).
W świetle przestawionych przepisów regulujących pozycję prawną depozytariusza reprezentującego fundusz inwestycyjny w warunkach określonych w art. 68 ust. 1 u.f.i., tj. w związku z wydaniem przez KNF decyzji o cofnięciu zezwolenia na wykonywanie działalności przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych, które dotychczas było organem funduszu inwestycyjnego, nie można przyjąć, że status depozytariusza, który tymczasowo reprezentuje fundusz inwestycyjny i który nie jest organem funduszu inwestycyjnego, jest taki, jak w przypadku towarzystwa funduszy inwestycyjnych jako stałego organu reprezentującego fundusz inwestycyjny. Gdyby tak było, to ustawodawca postanowiłby tak, jak w odniesieniu do towarzystwa przejmującego fundusz inwestycyjny, że wstępuje on w prawa i obowiązku organu funduszu inwestycyjnego (art. 68 ust. 3 zd. 2 w zw. z art. 4 ust. 1 i 2 u.f.i.).
Trzeba wyeksponować, że to towarzystwo funduszy inwestycyjnych tworzy fundusz inwestycyjny (art. 4 i art. 14 ust. 1 u.f.). Do kompetencji towarzystwa funduszu inwestycyjnego należy m.in. nadanie statutu funduszowi inwestycyjnemu (art. 15 ust. 1 pkt 1 u.f.i.), który wymaga zatwierdzenia przez KNF, a także towarzystwo dokonuje w statucie zmian, z których część, jak wynika z art. 24 u.f.i., wymaga zezwolenia KNF; zezwolenie takie nie jest potrzebne na przedłużenie przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych czasu trwania funduszu inwestycyjnego, skoro zasadniczo fundusz inwestycyjny może być tworzony bez ograniczenia czasowego (a contrario z art. 18 ust. 2 pkt 6 u.f.i.). Nie ulega więc wątpliwości, że do zmiany statutu nie jest uprawniony inny organ funduszu inwestycyjnego, jak np. zgromadzenie uczestników funduszu inwestycyjnego. Są to normatywne uprawnienia towarzystwa funduszy inwestycyjnych wykraczające poza zwykłą i bieżącą, a przede wszystkim tymczasową i celową (doprowadzenie do przejęcia funduszu inwestycyjnego przez inne towarzystwo funduszy inwestycyjnych, zaś w razie nieskuteczności w tym przedmiocie, przeprowadzenie likwidacji funduszu) reprezentację funduszu inwestycyjnego przez depozytariusza w okolicznościach wskazanych w art. 68 ust. 1 lub 1c u.f.i.
Konieczne jest też odnotowanie, że w odniesieniu do depozytariusza funduszu inwestycyjnego, działającego w warunkach opisanych w art. 68 ust. 1 i 1c u.f.i., ustawodawca zawęża jego kompetencje do reprezentacji funduszu inwestycyjnego, a nie także zarządzania funduszem, jak w przypadku towarzystwa funduszy inwestycyjnych (por. art. 4 ust. 1 u.f.i.), a ponadto w stosunku do depozytariusza nie posługuje się określeniem organu funduszu inwestycyjnego, tak jak to ma miejsce w odniesieniu do towarzystwa funduszy inwestycyjnych (por. art. 4 ust. 2 u.f.i.).
Prawodawca nie przewiduje dla depozytariusza, kompetencji w zakresie wprowadzania zmian w statucie funduszu inwestycyjnego, z wyjątkiem wypadku określonego w art. 68 ust. 3 zd. 1 w zw. z art. 18 ust. 2 pkt 2 u.f.i., który jest konsekwencją przejęcia zarządzania funduszem inwestycyjnym przez inne towarzystwo funduszy inwestycyjnych.
Zmiana statutu polegająca na przedłużeniu czasu trwania funduszu inwestycyjnego dotyczy jego bytu prawnego. W konsekwencji tego typu uprawnienie depozytariusza jako tymczasowego reprezentanta funduszu inwestycyjnego musiałoby wynikać wprost z konkretnego przepisu prawnego. Zważywszy na okoliczność, iż pełnienie przez depozytariusza funkcji reprezentanta funduszu inwestycyjnego jest tymczasowe i ograniczone ścisłymi ramami czasowymi, przy określeniu zakresu jego kompetencji w tym charakterze nie jest dopuszczalna wykładnia rozszerzająca w tym przedmiocie poza te kompetencje, które wprost wynikają z ustawy, tym bardziej, że ustawa konkretyzuje i rozdziela wyraźnie uprawnienia i obowiązki towarzystwa funduszy inwestycyjnych i depozytariusza jako reprezentanta funduszu inwestycyjnego na podstawie art. 68 ust. 1 lub 1c u.f.i.
W tym kontekście nie ma w ogóle normatywnych podstaw do wyprowadzenia kompetencji depozytariusza do przedłużenia czasu trwania funduszu inwestycyjnego z zawartego w art. 68 ust. 6 u.f.i. ogólnego postanowienia zobowiązującego depozytariusza do reprezentacji funduszu inwestycyjnego z zachowaniem należytej staranności oraz z uwzględnieniem interesu uczestników funduszu. Cechy te, skądinąd oczywiste, odnoszą się do wykonywania przez depozytariusza kompetencji przyznanych mu wyraźnie w ustawie, a nie do kreowania - poza ustawą - innych jego uprawnień. Depozytariusz mógłby natomiast skutecznie reprezentować fundusz inwestycyjny - w postępowaniu rejestrowym wywołanym jego wnioskiem w związku ze zmianą statutu funduszu inwestycyjnego przedłużającą czas jego trwania (wcześniej ograniczonego statutem), gdyby takiej zmiany statutu dokonało dotychczasowe towarzystwo funduszy inwestycyjnych, rzecz jasna, przed cofnięciem przez KNF zezwolenia na prowadzenie działalności - do czasu przejęcia tego funduszu przez inne towarzystwo funduszy inwestycyjnych, o ile jednak do takiego przejęcia doszłoby w ustawowym terminie określonym w art. 68 ust. 2 u.f.i.). Taka jednak sytuacja nie zachodzi w tej sprawie, skoro nie doszło do przedłużenia określonego w statucie wnioskodawcy czasu trwania tego funduszu inwestycyjnego w okresie przed cofnięciem Towarzystwu Funduszy Inwestycyjnych [...] S.A., zezwolenia na prowadzenie działalności.
Należy pamiętać, że depozytariusz pełniąc obowiązki reprezentanta funduszu inwestycyjnego, na podstawie art. 68 ust. 1 i ust. 1c u.f.i., wykonuje - co wynika także z art. 68 ust. 7 u.f.i. - jednocześnie funkcję depozytariusza uregulowaną w art. 71 i n. Przyznanie w takiej sytuacji depozytariuszowi jako tymczasowemu reprezentantowi funduszu inwestycyjnego kompetencji do zmiany statutu w zakresie niewynikającym z art. 68 ust. 3 zd. 1 w zw. z art. 18 ust. 2 pkt 2 u.f.i., oznaczałoby, że w istocie - na podstawie art. 72 ust. 3 u.f.i. kontrolowałby i nadzorowałby swoje czynności, w tym wypadku polegające na zmianie statutu funduszu inwestycyjnego. Dlatego racje normatywne w przyznaniu depozytariuszowi jako reprezentantowi funduszu inwestycyjnego, w ramach okoliczności wskazanych w art. 68 ust. 1 lub 1c u.f.i., uprawnień do zmiany statutu funduszu inwestycyjnego wyłącznie w zakresie wynikającym z art. 68 ust. 3 zd. 1 u.f.i. są zrozumiałe i konstrukcyjnie uzasadnione.
Z tych względów Sąd Najwyższy podjął uchwałę, jak w sentencji.