W dniu 24 sierpnia 2023 r. Sąd Najwyższy w Izbie Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych na posiedzeniu niejawnym rozstrzygnął pierwszy protest wyborczy złożony w związku z wyborami parlamentarnymi, których termin został wyznaczony na dzień 15 października 2023 r.
Sąd Najwyższy pozostawił protest bez dalszego biegu, jako złożony przed ogłoszeniem wyników wyborów przez Państwową Komisję Wyborczą, które otwiera możliwość składania protestów wyborczych. Taki przedwczesny protest jest niedopuszczalny z mocy prawa i podlega odrzuceniu.
Dodatkowo, Sąd Najwyższy podkreślił, że skarżący nie podał przy składaniu protestu wyborczego numeru PESEL, co stanowi jego brak formalny. Zgodnie z art. 126 § 2 pkt 2 k.p.c., gdy pismo procesowe jest pierwszym pismem w sprawie, powinno zawierać m.in. numer Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL).
Sąd Najwyższy przyznał, że w dotychczasowej praktyce rozpatrywania protestów wyborczych (m.in. podczas rozpoznawania protestów składanych po wyborach prezydenckich w 2020 r.), odstępowano od restryktywnego wymagania przedstawiania przez protestujących numerów PESEL. Skutkowało to podszywaniem się autorów protestów pod znane osoby publiczne, jak również skutkowało to następczymi trudnościami (odmowy przyjęcia korespondencji, braku adresatów pod wskazanym w proteście adresem). Nieprawidłowościom tym zapobiec można jedynie egzekwując prawem przewidziane wymogi formalne, wśród których znajduje się wymóg podania numeru PESEL na składanym do sądu piśmie. Konieczność podawania przez wyborcę numeru PESEL przy składaniu protestu potwierdza również wejście w życie przepisów tworzących Centralny Rejestr Wyborczy.
Postanowienie SN z dnia 24 sierpnia 2023 r. z uzasadnieniem (sygn. akt I NSW 11/23)