Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego jest organem właściwym do rozpatrywania skarg i wniosków dotyczących działalności Sądu Najwyższego i jego jednostek organizacyjnych.
Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego nie jest organem właściwym do rozpatrywania skarg i wniosków dotyczących:
• sądów powszechnych (sądów rejonowych, okręgowych i apelacyjnych),
• sądów administracyjnych (wojewódzkich sądów administracyjnych i Naczelnego Sądu Administracyjnego)
• sądownictwa w ogólności.
Do przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków składanych do Sądu Najwyższego stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 5a ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 334 ze zm.) w zw. z art. 10 § 1 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o Sądzie Najwyższym (Dz.U. z 2023 r., poz. 1093 ze zm.), zaś w zakresie tam nieuregulowanym - przepisy działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 775 ze zm.).
Skargi i wnioski mogą być wnoszone:
• za pośrednictwem poczty na adres: Sąd Najwyższy, Plac Krasińskich 2/4/6, 00-951 Warszawa;
• za pośrednictwem platformy ePUAP (dostęp przez: Dane adresowe, kontakt);
• w formie ustnej do protokołu w obecności pracowników Zespołu ds. Obslugi Interesantów Sądu Najwyższego we wtorki w godzinach 10:00 – 11:00 oraz w czwartki w godzinach 13:00 – 14:00, pok. 0N39.
Na żądanie skarżącego lub wnioskodawcy pracownik przyjmujący skargę lub wniosek potwierdza ich przyjęcie.
Skarga lub wniosek powinna zawierać:
• imię i nazwisko lub nazwę skarżącego lub wnioskodawcy,
• adres skarżącego lub wnioskodawcy (ewentualnie adres e-mail lub adres skrzynki ePUAP)
• treść skargi lub wniosku,
• w razie potrzeby sygnaturę sprawy, której dotyczy skarga lub wniosek.
Skargi i wnioski rozpatruje się bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie miesiąca od daty ich wpływu.
Nie podlegają rozpatrzeniu skargi w zakresie dotyczącym orzeczniczej działalności sądów, gdyż jest to dziedzina, w której sędziowie są niezawiśli.
Skargi lub wnioski zawierające treści znieważające lub słowa powszechnie uznawane za obelżywe pozostawia się bez rozpatrzenia, zawiadamiając o tym skarżącego lub wnioskodawcę.
Interesanci osobiście zgłaszający się do Sądu Najwyższego w sprawie skarg i wniosków są przyjmowani przez pracowników Zespołu ds. Obslugi Interesantów Sądu Najwyższego we wtorki w godzinach 10:00 – 11:00 oraz w czwartki w godzinach 13:00 – 14:00, pok. 0N39.
Administratorem danych osobowych osób fizycznych składających skargi i wnioski jest Sąd Najwyższy. Informacje o celach i zakresie przetwarzania danych, a także inne informacje wymagane przez rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.Urz. UE serii UE serii L nr 119 z 4 maja 2016 r., s. 1) znajdują się w
karcie informacyjnej.